О.П.Григоренко, О.В.Мозолюк
Розвиток фізичної культури і спорту в Хмельницькому національному університеті
В статті аналізується розвиток фізичної культури і спорту в Хмельницькому національному університеті - першому вищому навчальному закладі міста Хмельницького.
Ключові слова: освіта, спорт, Хмельницький національний університет, кафедра здоров 'я людини і фізичного виховання.Складовою частиною виховного процесу в навчальних закладах, важливим компонентом гуманітарного виховання юнаків і дівчат, формування у них високих моральних почуттів, морального та фізичного здоров'я є фізична культура і спорт. Критерієм їх ефективності є рівень фізичного розвитку молодих людей, показники їхнього здоров'я, а також досягнення спортсменів.
Стан наукової розробки теми свідчить, що історіографія розвитку фізичної культури і спорту на Хмельниччині знаходиться тільки в процесі свого становлення. Самий помітний внесок в розвиток фізичної культури і спорту в краї, спортивні досягнення, які прославили нашу область на всю країну і сприяли її утвердженню в міжнародному співтоваристві, здійснили представники міст Хмельницького і Кам'янця-Подільського. В національних університетах цих міст успішно функціонують кафедри фізичного виховання. Діяльність кафедр фізичного виховання вищих навчальних закладів цих міст, студентське фізкультурно-спортивне життя Хмельницького і Кам'янець-Подільського національних університетів аналізується в ряді статей та буклетів. Найбільш повно представлено питання фізичної культури і спорту на Хмельниччині в періодичній пресі.Опублікована література з даної проблеми в силу певних обставин не могла повністю та всебічно проаналізувати багатогранне фізкультурно-спортивне життя студентської молоді Хмельниччини. Поза увагою авторів залишалися негативні явища, помилки, прорахунки, що були породжені в процесі розвитку суспільства і які не могли не позначитися на розвитку фізичної культури і спорту. Метою даної публікації є спроба донести до читача найбільш важливі події з історії фізкультурно-спортивного життя Хмельницького національного університету - першого вищого навчального закладу в місті Хмельницькому, і активізувати пошуки дослідників до створення повноцінної праці з історії студентської фізичної культури і спорту на теренах всього Подільського регіону.
Кафедра здоров'я людини та фізичного виховання є одним із найперших підрозділів ВНЗ з часу його заснування. Вона була відкрита 1 вересня 1968 р.'. Ядро педагогічного колективу склали молоді тоді ще викладачі В.Й.Любинецький. В.Ф.Кузьмич, Є.М.Свіргунець, М.І.Кравцов, В.І.Авузяк, В.О.Ткач, Л.М.Остапчук.
З самого початку створення кафедра розробила ряд принципових положень для практичної діяльності і зосередила свою увагу на якості навчальної роботи, організації занять фізичною культурою і спортом протягом всього періоду навчання студентів, комплектації кафедри кваліфікованими викладачами, створення матеріальної бази для занять фізичною культурою і спортом.
Розроблена довготривала програма діяльності передбачала три основні напрями, поєднання і розвиток яких у перспективі трансформувалися б з перетворення провінційного тоді Хмельницького технологічного інституту побутового обслуговування у відомий тепер у всьому світі центр підготовки спортсменів високого класу. Перший напрямок - сконцентрувати зусилля на тих видах спорту, які в області були достатньо розвинуті. Мова йшла, перш за все, про веслування на байдарках і каное, велоспорт і вільну боротьбу. З них почали штурм спортивних досягнень. Вихідні позиції тут були достатньо сильні. Другий напрямок полягав у тому, що інтенсивна спортивна підготовка повинна бути доступна не тільки вузькому колу студентів. Якщо перша спроба показувала, що першокурсник відстає в стрибках, бігу, плаванні чи підтягуванні на перекладині, значить він не досягнув до нормативів, він повинен наполегливо працювати, щоденно змагатися сам з собою, шукати своє спортивне покликання. Третій напрямок: фізична культура і спорт можуть і повинні стати своєрідною візитною карткою ВНЗ, сприяти його популярності2. Адже успіхи в спорті завжди приваблюють молодь. І, як показав час. такий підхід виявив свою повну життєздатність.
Почали працювати перші групи спортивного відділення: гімнастики (тренери В.Ф.Кузьмич, Л.М.Остапчук), футболу (В.Ф.Любинецький), важкої атлетики (М.І.Кравцов), баскетболу (В.О.Ткач), волейболу (Є.М.Свіргунець) та інші. З великим успіхом проходили виступи студентів інституту під час проведення міських святкових демонстрацій з імітацією елементів різних видів спорту.
У складних умовах приходилось проводити навчальні заняття і тренування збірних команд інституту, тому що був лише один маленький спортивний зал і жодного спортивного майданчика. Спортивні бази міста надавали посильну допомогу лише для проведення тренувальних занять, і то пізно ввечері та у в вихідні дні. Академічні заняття з фізичної культури велись виключно зі всіма студентами на свіжому повітрі, що, в свою чергу, забезпечило високий оздоровчий ефект.
Поступово почали створювати спортивну базу: побудували стадіон, ігрові майданчики. З введенням четвертого навчального корпусу добавився ігровий зал. В 1988 р. завершено будівництво спортивного корпусу з легкоатлетичним і борцівським залами, стрілецьким тиром, лижною базою, медичним кабінетом, науковою лабораторією загальною корисною площею 3490 квадратних метрів. Силами студентів та викладачів також було побудовано першу чергу водно-веслувальної бази, викуплено у будівельників оздоровчо-спортивний табір "Буревісник" на 120 місць, який став улюбленим місцем відпочинку студентів, викладачів та співробітників, а також центром організації і проведення навчально-тренувальних зборів команд ВНЗ до відповідальних змагань. Завдяки розумінню необхідності мати хорошу спортивну базу і копіткій роботі усього педагогічного колективу, зараз на кожного студента припадає біля двох квадратних метрів спортивних споруд для занять фізичною культурою і спортом, що дало змогу розвивати 22 види спорту.Зацікавлений і кваліфікований підхід до справи дружного і творчого колективу кафедри виявлявся у конкретних результатах. В 1969 р. ВНЗ вперше брав участь в Спартакіаді Міністерства вищої і середньої спеціальної освіти України і завоював почесне третє місце серед навчальних закладів своєї групи. В наступному році у загальному заліку ВНЗ став другим, переведений у другу групу і з 1971 р. він став займати лише перші місця в усіх республіканських Спартакіадах і Універсіадах.
Першого вересня 2008 р. спортивна громадськість нашої країни відзначила 40-річчя утворення кафедри здоров'я людини та фізичного виховання Хмельницького національного університету. За цей період, завдячуючи наполегливій та цілеспрямованій роботі професорсько-викладацького складу кафедри та спортивного клубу, в стінах університету виховані Олімпійські чемпіони С.Нагорний, Т.Таймазов, О.Жовнір, Г.Пундик та багато інших видатних спортсменів світового рівня, які примножили славу нашої держави, її міць і авторитет в міжнародному співтоваристві. За сорокалітній період кафедра пройшла доволі складний шлях і сьогодні стала науковим, фізкультурно-спортивним центром Поділля.
Викладачі, тренери кафедри, серед яких один доктор наук, 11 кандидатів медичних, педагогічних, фізичної культури і спорту наук, три заслужених тренери України, три заслужених працівники фізичної культури і спорту України, тринадцять заслужених майстрів спорту, майстрів спорту міжнародного класу, майстрів спорту СРСР і України підготували за цей період 11 заслужених майстрів спорту, 31 майстра спорту міжнародного класу, 243 майстри спорту. На честь перемог Хмельницьких студентів-спортсменів на офіційних міжнародних змаганнях 41 раз піднімався державний прапор і лунав гімн нашої країни. Таким спортивним успіхам може позаздрити будь-який столичний ВНЗ3.
Увагу до питань розвитку фізичної культури і спорту приділяли всі ректори першого в місті Хмельницькому ВНЗ. Перший ректор С.М.Ганжуров та його наступник М.І.Карпиленко робили все від них залежне в умовах становлення молодого ВНЗ для організації та активізації фізкультурно-спортивного життя. За час керівництва університетом професором Р.І.Сіліним (1974-2001) спортивна слава про студентів з Хмельницького була вже відома в усьому світі.
З 30 жовтня 2001 р. по нинішній час ректором Хмельницького національного університету працює М.Є.Скиба. З часу обрання ректором М.Є.Скиби почався якісно новий етап в розвитку фізичної культури і спорту в університеті. Як керівник нової генерації, що має незаперечний авторитет серед студентів і співробітників університету, Микола Єгорович на засіданнях вченої ради, ректорату наголошує, що університет не буде мати перспектив розвитку, не буде притягальним для абітурієнтів, якщо не буде належної уваги до загартування здоров'я студентів, підготовки спортсменів європейського та світового рівня. Перед колективом кафедри здоров'я людини та фізичного виховання новий ректор поставив два чітких завдання: перше - фізичне виховання і спорт в університеті мають стати невід'ємною складовою частиною формування загальної професійної культури особистості випускника; друге-завдяки спортивним здобуткам вивести університет на провідні позиції в країні.
Втілюючи в життя ці завдання, спортивний колектив Хмельницького національного університету зберіг і примножив спортивні традиції попередніх років. Завдяки активній підтримці ректора М.Є.Скиби вдалось зберегти і вдосконалити достатньо дієву систему фізкультурно-оздоровчої роботи, кількість студентів, які займаються в спортивних секціях, надання індивідуального графіку навчання провідним спортсменам, визначення кращих за наслідками спортивного року і їх матеріальне заохочення, організації традиційних змагань серед факультетів та інші напрямки роботи. Суттєвим досягненням стало введення для провідних спортсменів державних стипендій, стипендій міського голови, надання коштів для додаткового харчування за рахунок обласної школи вищої спортивної майстерності, що підвищило престиж спорту і можливість організувати навчально-тренувальний процес на рівні сучасних вимог.
На виконання доручення ректора університету професора М.Є.Скиби кафедрою здоров'я людини та фізичного виховання і спортивним клубом була розроблена нова концепція розвитку спорту в університеті, яка передбачає реалізацію сучасного арсеналу організаційних, матеріально-технічних і науково-методичних факторів, які мають забезпечити її високу результативність.Посилену увагу ректора університету професора М.Є.Скиби до питань розвитку фізичної культури і спорту можна простежити за результатами виступу спортсменів ВНЗ на Всеукраїнських і Всесвітніх літніх універсіадах, Олімпійських іграх. Найкраще наші спортсмени виступили у 2005 р. на VII літній Універсіаді України: студенти отримали 28 золотих, 13 срібних і 24 бронзових медалі, посіли традиційне перше місце серед ВНЗIV категорії і п'яте місце серед усіх навчальних закладів нашої країни, випередивши навіть два спортивні і усі навчальні заклади з факультетами фізичного виховання4.
Підсумком плідної багаторічної роботи ректорату, кафедри здоров'я людини та фізичного виховання є також вагомі здобутки на міжнародних змаганнях.У 2003р. в м.Дегу (Південна Корея) проходилаXXII Всесвітня літня Універсіада. Студент гуманітарного інституту В.Лукашенко блискуче перемагає і стає чемпіоном у фехтуванні на шаблях, а потім зі своїми друзями по команді О.Штурбабіним і С.Шкаліковим здобувають срібні нагороди. Не менш успішним був виступ університетських фехтувальників на XXIII Всесвітній літній Універсіаді у турецькому Ізмірі (2005 р.) - О.Партала виграє золото у фехтуванні на шпагах, а срібло знову у командних змаганнях здобувають В.Лукашенко, О.Штурбабін і Д.Бойко.За рік до проведення Олімпійських ігор у Пекіні, в столиці Таїланду Бангкоку, відбулась XXIV Всесвітня літня Універсіада. Ці змагання стали генеральною репетицією провідних спортсменів випробувати себе в умовах, максимально наближених до реальних. А тому студенти 149 країн взяли участь у других за величиною і значенням міжнародних змаганнях. Спортсмени України змагались у п'ятнадцяти дисциплінах із 23, які відбувались за програмою Універсіади. Розігрувалось 236 комплектів нагород. Якщо в Ізмірі збірна команда нашої країни фінішувала на четвертому загальнокомандному місці, то на цій Універсіаді посіла почесне третє місце, програвши лише командам-гігантам Росії і Китаю.
При підтримці ректора М.Є.Скиби, який в обласній раді очолює постійну комісію з питань освіти, науки і культури, студентам-спортсменам були створені максимально сприятливі умови для підготовки до цих престижних міжнародних змагань. Вони увійшли в збірні команди студентів країни з фехтування і тхеквондо. Майстер спорту міжнародного класу Г.Пундик отримує срібну нагороду. Потім зі своєю одногрупницею О.Жовнір принесли для своєї країни ще одну срібну медаль. Студенти О.Штурбабін. Д.Бойко і О.Торчук. перемігши команди Великобританії (45:32), Китаю (45:44). Угорщини (45:42) і у фіналі переконливо подолавши спортсменів з Південної Кореї (45:38), завоювали золоту нагороду. Ще одну золоту нагороду у.командних змаганнях принесла О.Партала, Ніколи спортсмени Хмельницького національного університету з Всесвітніх Універсіад не привозили такої кількості медалей: чотири золотих і три срібних.Указом Президента України В.Ющенка за високі досягнення в спорті на XXIV Всесвітній літній Універсіаді О.Штурбабін, Д.Бойко, О.Торчук, О.Партала нагороджені медаллю "За працю і звитягу".
Після змагань на адресу ректора університету професора М.Є.Скиби надійшов лист від Президента студентської спортивної спілки України, Президента Академії педагогічних наук, академіка В.Г.Кременя, в якому він пише: "Шановний Миколо Єгоровичу! Спортивна студентська спілка України висловлює Вам щиру вдячність за успішний виступ студентів: Партали Ольги, Штурбабіна Олега, Бойка Дмитра, Торчука Олександра. Пундик Галини, Жовнір Ольги на XXIV Всесвітній літній Універсіаді, що проходила в м.Бангкок (Таїланд) з 8 по 18 серпня 2007 року. Просимо відзначити їх успішний виступ в колективі університету. Висловлюємо надію на подальшу співпрацю в справі розвитку фізичної культури та спорту серед студентської молоді"5.
У 2009 р. відбулась XXV Всесвітня літня Універсіада в Белграді (Сербія). Студентка третього курсу І.Кравчук в складі збірної команди країни з фехтування на шаблях завоювала золоту медаль. На жаль, кращі фехтувальники університету Г.Пундик. О.Жовнір,О.Штарбабін, Д.Бойко, О.Торчук не змогли взяти участь в цих змаганнях, оскільки майже в цей час відбувався чемпіонат Європи у Пловдиві (Болгарія) з фехтування. Збірна команда України, в складі якої були Олімпійські чемпіони студентки Г.Пундик і О.Жовнір, здобула золоті медалі. Наші вихованці знову підтвердили, що вони є найсильнішими в Європі, переконливо вигравши у фіналі у постійного конкурента команди Росії з рахунком 45:31. Г.Пундик принесла для нашої країни ще одну нагороду, завоювавши бронзову медаль в особистому заліку.
Всесвітні Універсіади, хоча займають досить вагоме місце в ієрархії міжнародного спорту і користуються великою популярністю в більшості країн світу, але не мають настільки давньої історії і такого престижу як Олімпійські ігри. Олімпійський рух набув дивовижної стабільності і авторитету, прикладом ефективної співпраці людства в ім'я гармонійного розвитку особистості і співробітництва між державами і народами. Тому спортивне щастя для спортсмена - стати учасником цього руху, взяти участь в Олімпійських іграх, а ще більше щастя - завоювати Олімпійську медаль. Учасниками XXVIII Олімпійських ігор 2004 р. в Афінах були В.Лукашенко, О.Штарбабін (фехтування на шаблях) і Л.Головченко (вільна боротьба). Яскравим тріумфом стали виступи О.Жовнір та Г.Пундик на XXIX літніх Олімпійських іграх у Пекіні, де вони завоювали золоті медалі з фехтування на шаблях.
Загалом 11 студентів університету були учасниками Олімпійських ігор. Це: С.НагорнийД.Таймазов. О.Жовнір, Г.Пундик, В.Лукашенко, О.Штурбабін, Л.Головченко, В.Паламар, Т.Філонюк, В.Вешко, О.Слівінський. За видатні спортивні досягнення 9 студентів удостоєні високих державних нагород. Студентка Ольга Партала єдина серед спортсменів Хмельницької області нагороджена дипломом Fair Play. Університет протягом останніх років входить в когорту кращих ВНЗ країни в огляді-конкурсі на кращу постановку фізкультурно-спортивної роботи серед студентів.
З нагоди 40-річчя утворення кафедри здоров'я людини і фізичного виховання ХНУ 1 вересня 2008 р. заступник міністра України у справах сім'ї, молоді та спорту М.Дутчак надіслав ректору університету професору М.Є.Скибі привітання, в якому зазначалося: "Прийміть сповнені поваги сердечні вітання з нагоди 40-річчя утворення кафедри здоров"я людини та фізичного виховання, завоювання студентами університету золотих медалей з фехтування на шаблях XXIX Олімпійських ігор Галиною Пундик та Ольгою Жовнір.
Своєю наполегливою працею колектив кафедри переконливо довів, що фізкультурно-спортивна складова в університеті стала одним із тих стрижнів, біля якого сформувалась струнка система підготовки висококваліфікованих і фізично здорових спеціалістів.
Упродовж тридцяти років спортсмени Вашого вищого навчального закладу успішно виступають на багатьох міжнародних змаганнях найвищого рангу: спортивний клуб визнаний кращим колективом України, за результатами змагань на всіх Всеукраїнських універсіадах входить у вісімку кращих навчальних закладів країни.
Упевнений, що результати Вашої подальшої роботи і надалі слугуватимуть звеличенню спортивної слави нашої країни, пропаганди здорового способу життя, взірцевої організації навчально-виховного процесу"6.Такі вражаючі успіхи були досягнуті значною мірою завдяки титанічній праці заслуженого працівника фізичної культури і спорту України, кандидата педагогічних наук, професора Є.М.Свіргунця, людини великих організаторських здібностей, чесності, принциповості і порядності, який майже тридцять шість років з незначними перервами очолював кафедру. Саме розвитку фізичної культури і спорту цього вищого навчального закладу сповна віддає він своє серце, свій розум і талант і на цій ниві досяг значних успіхів. Про його працю і результати свідчать державні нагороди, якими удостоїла його країна. За своє насичене активною та творчою діяльністю життя він зробив неоцінимий внесок у становлення незалежності молодої української державності, щоб Україна була ще більш відомою у світовому спортивному співтоваристві.
Життєва доля професора Є.М.Свіргунця є цілковитим підтвердженням слів одного з найславетніших вчених світу - шведського біолога Карла Ліннея, який підкреслював, що походить із простої родини і писав: "З маленької хатинки може вийти велика людина" .
На початку 1967 р. С.М.Свіргунцю, працівникові відділу студентської і учнівської молоді Хмельницького обкому комсомолу, стало відомо про відкриття на базі Хмельницького філіалу Українського поліграфічного інституту нового вищого навчального закладу. Невдовзі це сталося8. Новий ВНЗ вимагав створення нових і поповнення існуючих кафедр викладачами. На оголошену вакантну посаду викладача кафедри фізвиховання він подає заяву. З шести претендентів конкурсна комісія надала перевагу саме йому, молодому, енергійному, але головне- мудрій і далекоглядній людині, яка вже тоді бачила перспективу розвитку фізичної культури і спорту молодого вищого навчального закладу9.
З того часу фізичне виховання стало важливим і усвідомленим компонентом пріоритету оздоровчої направленості і гуманітарного виховання, спрямованого на формування у студентів фізичного, морального і психічного здоров'я, раціонального поєднання фізичної і розумової діяльності. Насамперед подбали про створення матеріальної бази, розроблення перспективного плану розвитку і почерговості введення в дію спортивних споруд: власного стадіону, спортивних майданчиків, зразкового обладнання єдиного на той час спортивного залу. Розпочали зі стадіону весною 1968 р. В найкоротший час було сплановане та розмічене місце під стадіон з усіма секторами та майданчиками. Більшість робіт виконувалося руками викладачів та студентів у вільний від занять час. Є.М.Свіргунець показував в цьому особистий приклад. Буквально за два роки було побудовано стадіон з дренажем під футбольне поле, секторами для метань та стрибків, "мгові доріжки покрито спеціальною сумішшю. Стадіон був огороджений і озеленений, закінчено будівництво баскетбольного і гандбольного майданчиків. Пізніше були побудовані майданчики з інших ігрових видів спорту та водно-веслувальна база на річці Південний Буг.
Важливою сторінкою створення матеріальної основи фізичної культури і спорту стало будівництво спортивного комплексу. Саме завдяки винятково наполегливим зусиллям С.М.Свіргунця, його організаторським здібностям, вмінням аргументовано переконувати можновладців на всіх керівних рівнях місто Хмельницький має такий спортивний комплекс, який не мають до цього часу багато обласних центрів нашої країни. Будівництво спортивного комплексу професор Євген Михайлович вважає частиною свого життя.Багато і плідно працює Є.М.Свіргунець як науковець. Він опублікував більше сотні статей, присвячених проблемам розвитку фізкультурно-спорного руху в Україні, ролі фізичної культури і спорту у здоровому способі життя, удосконаленні навчального процесу тощо. Тісні творчі контакги підтримує Євген Михайлович впродовж багатьох років з відомими в усій країні вченими і громадсько-політичними діячами Б.Патоном, С.Бубкою, В.Кременем, М.Дутчаком, В.Борзовим. В.Мухіним, В.Платоновим М.Линцем, Р.Раєвським, О.Вацебою, С.Канішевським, А.Цьосем. С.Нагорним, С.Мельником, В.Литвином, В.Семиноженком. В.Смолієм, 0.3авальнюком,М.Томенком,С.Тігіпком,А.Яценюком.
У 1981 р. Є.М.Свіргунець захистив дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук на тему "Шляхи підвищення ефективності довільної уваги студентів засобами фізичної культури і спорту". Він вперше дослідив особливості активного впливу спеціально направлених засобів фізичної культури і спорту на стан показників властивостей довільної уваги студентів, які характеризують робочу активність психіки до процесу розумової праці. Досліджені і експериментально перевірені специфічні прояви властивостей уваги у студентів спеціального, підготовчого навчальних відділень і відділення спортивного вдосконалення. Виявлені найбільш інформативні властивості довільної уваги і їх характерні взаємозв"язки в процесі великої за об'ємом і інтенсивністю фізичної роботи в ряді видів спорту в поєднанні з напруженою навчальною діяльністю10. В авторитетних збірниках наукових праць, монографіях, дисертаційних дослідженнях зустрічаються посилання на праці професора Є.М.Свіргунця. Як визнаного науковця, праці якого високо цінують в наукових колах країни, Євгена Михайловича систематично запрошують виступити офіційним опонентом спеціалізовані вчені ради для захисту дисертацій, а також з проханням здійснити рецензії наукових досліджень.
За багаторічну сумлінну працю професор Є.М.Свіргунець неодноразово відзначався державними, республіканськими і регіональними нагородами. Держава високо оцінила заслуги Євгена Михайловича, нагородивши його двома орденами "Знак пошани", знаком "Відмінник освіти України", почесним званням "Заслужений працівник фізичної культури і спорту України" та іншими. В 2004 р. Євген Михайлович, підготувавши достойну зміну, передав керівництво кафедрою своєму вихованцю, майстру спорту міжнародного класу, кандидату наук з фізичного виховання і спорту О.Солтику. На пропозицію ректорату він став начальником управління фізичної культури і спорту університету. Такими людьми, як професор Є.М.Свіргунець, може пишатися подільська земля. Його титанічна праця на ниві фізичної культури і спорту спонукала тисячі молодих людей до здорового способу життя, прославила Хмельниччину і всю нашу країну на міжнародній арені, є яскравим моральним прикладом для всіх працівників фізичної культури і спорту у справі безмежного служіння дорученій справі, своїй Батьківщині. В історії Хмельницького національного університету його ім'я навічно вкарбоване як першого завідувача кафедри фізичного виховання, що прославила нашу країну спортивними здобутками на міжнародній арені.
Втілюючи в життя відповідні положення Конституції України, Законів України "Про освіту", "Про фізичну культуру і спорт", Укази Президента України кафедра здоров'я людини та фізичного виховання Хмельницького національного університету докладає всіх зусиль для всебічного і гармонійного розвитку студентської молоді. Вся її діяльність підпорядкована основній меті: фізична культура і спорт є важливим засобом впливу на формування всебічно розвиненої особистості, вихованню молоді патріотами молодої Української держави.
Примітки:
Свіргунець. Є. М. Етапи становлення/Є. М. Свіргунець//Удосконалення
навчального процесу з фізичного виховання студентів. Матеріли науково-мето-
дичної конференції вузів Подільського регіону. - Вінниця, 1993. - С. 36.
Теппер, Ю Н. Спорт в высшей школе / Ю. Н. Теппер, В. И Тритиничснко.
-К., 1980. С. 43.
Григоренко, О. П. Професор Хмельницького національного університетy
Євген Свіргунець - заслужений працівник фізичної культури і спорту України /
О. П. Григоренко, О. В. Мозо.і юк //100 років спорту на Поділлі: історичні витоки,
сучасний стан та перспективи розвитку: збірник матеріалів Всеукраїнської науко
вопрактичної конференції. - Кам'янець-Подільський, 2009. - С. 33.
Свіргунець, Є. М. Студенти університету знову перші / Є. М. Свіргунець //
Подільський кур'єр. 2005. 12-22, 22-28 серпня.
Біжучий архів Хмельницького національного університету. Папка "Доку
ментація керівних органів на адресу ректора у 2007 році". - С. 28.
б.Актуальні проблеми розвитку фізичного виховання, спорту та фізичної реабілітації: матеріали науково-практичної конференції, присвяченої 40-річчю кафедри здоров'я людини та фізичного виховання. - Хмельницький, 2008. - С 3.
Вервес, Ю. Карл Лінней. Король систематики / Ю. Вервес // Україна молода.
-2007. -7 червня. - С. 12.
Григоренко, О. П. Хмельницький національний університет перший вищий навчальний заклад в місті: Хмельницькому / О. П. Григоренко // Освіта, наука
і культура на Поділлі: зб. наукових праць. - Кам'янець-Подільський, 2005. - Т. 5. - С. 272-281.
Свіргунець, Є. М. Грані спортивної майстерності /Є. М. Свіргунець // Кадри
для служби сервісу. Становлення та розвиток університету: збірник документів
і матеріалів. - Хмельницький, 2007. - С. 590.
10. Свиргунец, Е. М. Пупи повышения эффективности произвольного вни
мания студентов средствами физической культуры и спорта / Е. М. Свиргунец:
Автореф. дисс.... кандидата педагогических наук. - К., 1981. С. 4.
Резюме
В статье анализируется развитие физической культуры и спорта в Хмельницком национальное университете - первом высшем учебном заведении города Хмельницкюго.
Ключевые слова: образование, спорт, Хмельницкий национальный \ і шверситет, кафедра здоровья человека и физического воспитания
Одержано 21 червня 2010 р.
Освіта, наука і культура на Поділлі : зб. наук. пр. - Кам'янець-Подільський : Оіюм, 2010. - Т. 15. - С. 146-156.
О.П.Жалюк
Культурно-освітня робота в Україні у 1991-2010 pp.:
особливості долання кризових явищ
(на матеріалах Поділля)
В статті аналізуються стан, проблеми і особливості долання кризових явищ в культурно-освітній роботі у Вінницькій і Хмельницькій областях в постсоціалістичних умовах.
Ключові слова: культурно-освітня робота, заклади культури, культурно-масові заходи, бюджетне фінансування, кризові явища.
Процеси українського державотворення неоднозначно позначилися на духовно-культурному житті суспільства, змінили ідеологічні стереотипи функціонування соціально-культурних інституцій, серйозно загострили проблеми культурно-освітньої роботи.
Формується нове соціокультурне середовище, яке, з одного боку, сприяє наповненню культурно-освітньої діяльності національно-патріотичним змістом, відновленням історичної пам'яті народу, утвердженням державотворчих процесів; усуває формалізм, заорганізованість, позбавляє існуючої колись практики окозамилювання, приписок у сфері культурно-творчої діяльності закладів культури. З іншого боку, без належної державної підтримки, дефіциту місцевих бюджетів руйнується мережа, не ремонтуються, не опалюються приміщення клубних закладів, бібліотек, занепадає їхня матеріально-технічна база, втрачається досвідчений кадровий потенціал. Незворотні процеси відбуваються в художній самодіяльності. Зникають не тільки самодіяльні художні колективи, а навіть окремі жанри народної художньої творчості (наприклад, агідбригади, оркестри духових і народних інструментів). Економічні негаразди, недосконала державна культурна політика негативно впливають на вирішення гострих проблем культурно-освітньої роботи, в т.ч. на Поділлі. Тому аналіз особливостей долання кризових явищ на регіональному рівні є досить важливою і актуальною теоретичною і практичною задачею розвитку української культури.
Мета статті полягає в тому, щоб на основі аналізу офіційних документів, існуючих джерел, переважно періодичної преси, дослідити коло проблем та особливості долання кризових явищ в культурно-освітній роботі подільського регіону в постсоціалістичних умовах.